Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Kedves Doktorúr / Doktornő!

Vállalkozóként dolgozom itthonról, általában kevés egyeztetésre van szükségem másokkal, így nincs szükségem arra, hogy reggelente felébredjek.
Esténként is szoktam dolgozni, gyakran éjszakába nyúlóan, és már több éve nagyon elcsúszott a bioritmusom: mostanában reggel legalább 6-ig ébren vagyok, egyszerűen nem vagyok álmos, aztán délután 4 előtt nagyon nehezen ébredek fel. Már sokszor mondták, és mondtam magamnak, hogy akaraterő kérdése, de akaraterővel sem sikerül felébredni.

Ha hagynám, akkor a teljes ébrenlét-alvás ciklusom úgy nézne ki, hogy 9-10 órát aludnék, és 16-18 órát lennék ébren.
Emiatt mindig úgy megyek aludni, hogy még nem vagyok álmos, és bűntudattal kelek késő délután úgy, hogy elment a nap, és közben nem is aludtam ki magam.

Mit kéne tennem azért, hogy visszaálljak egy normálisabb, pédálul éjfél és 9 közötti alvásra?

válaszát előre is Köszönöm, Péter

Tisztelt Uram!


Az Ön által leírt panasz, az otthon, ún. kötetlen munkaidőben dolgozók körében gyakori probléma. Ismert tény, hogy alvási szokásaink egyénenként eltérnek,és hogy ezeket a szokásokat örököljük. Vannak például nagy alvásigényű, ún. jól alvó emberek és vannak, akik már 5-6 óra alvás után felébrednek. Ugyanígy vannak korán kelő- korán fekvő és későn kelő- későn fekvő típusok.
Természetesen a mindennapi élet, a család és a munkahely által támasztott követelményeknek is meg kell felelni, és a rendszeres napi munkabeosztás segít megtartani a mindennapi bioritmust. Ha nincs ilyen beosztás, nincs ilyen kényszerítő erő, akkor az örökölt szokásoknak megfelelően borulhat az egész napirend.
Ha valaki erre hajlamos, nagyon fontos a rendszeres napi időbeosztás kialakítása és megtartása. Ezt az alvás szempontjából a megfelelő alváshigiénés szabályok kialakításával és betartásával, különböző gyógyszeres és nem gyógyszeres terápiákkal tudjuk elősegíteni (pl. fényterápia).
Az első lépés személyes konzultáció kapcsán az alvási szokások feltérképezése. Ennek alapján dönthető el a következő terápiás lépés.

Üdvözlettel:

Dr. Vida Zsuzsanna
neurológus, szomnológus

  • 1
  • 2